Cadillac-i ajalugu

Asutamine

Cadillac rajati 1900. aastal asutatud Henry Ford Company(algselt Detroit Automobile Company) varemetele pärast seda, kui Henry Ford lahkus ettevõttest koos mõnede oluliste partneritega. Kavatsusega ettevõtte varad võimalikult kasulikult likvideerida, otsustasid Henry Ford-i rahalised toetajad, härrased William Murphy ja Lemuel Bowen, kutsuda tuntud insener Henry Martyn Leland tehast ja seadmestikku korrastama.

Asjad arenesid sootuks teises suunas, kui Leland veenis investoreid jätkama autode tootmisega, kasutades selleks Lelandi järleproovitud ja ennast õigustanud ühesilindrilist mootorit. Kuna Henry Ford oli ettevõttest lahkunud, tekkis vajadus uue nime järele. Henry Leland otsustas nimevalikul oma esivanema Antoine de la Mothe Cadillac-i, maadeavastaja, seikleja, Detroit-i linna asutaja ning hilisema Lousiana kuberneri kasuks ja nii saigi 22.augustil 1902 alguse Cadillac Automobile Company. Aastal 1905 ühinesid omavahel masinaehitaja Leland & Faulconer Manufacturing Co. (asutatud 1890) ning Cadillac Automobile Company.

1902. aasta oktoobris veeres tehasest välja esimene kaheistmeline ühesilindriline Runabout mis sai tuntuks Model A nime all. See 10 hobujõuline sõiduvahend suutis liikuda kiirusega 25 miili tunnis ja oli pea identne 1903 aasta Model A Ford-iga. Oma 750 dollarilise hinnaga oli ta Ford-i kahesilindrilisest 100 dollarit odavam. Autot esitleti 1903. aasta jaanuaris toimunud New York Auto Show-l. Külastajatele suudeti avaldada muljet, millest kõneleb selget keelt üle 2000 esitatud tellimuse. Cadillac-i peamine müügiargument oli kasutatavate detailide valmistamise täpsus, koostekvaliteet ning nendest tulenev vastupidavus.

Dewar Trophy

Dewar Trophy, toonase prestiižikaima autotööstuse auhinna väljaandjaks oli RAC (The Royal Automobile Club). Varasematel aastatel ei olnud ühtki Ameerika Ühendriikide autotootjat peetud selle auhinna vääriliseks, kuid kõik muutus hetkest, mil Henry Leland otsustas astuda võistlustulle karika võidu nimel aastal 1908.

Cadillac pälvis oma esimese karika samal aastal standardsete vahetatavate detailide eest. Peale karika võitu võeti kasutusele legendaarne tunnuslause “Standard of The World”.1912. aastal võideti karikas teistkordselt, sedapuhku siis  unifitseeritud elektrisüsteemi kasutuselevõtu eest kõigil mudelitel. Lihtsamas keeles väljendudes ei vajanud Cadillac käivitamiseks enam vänta ja pimedas oli võimalik sõita elektriliste laternate valguses.

Need uuendused panid aluse Cadillaci mainele autotööstuse pioneerina, ning seda mainet õigustavad täielikult järgnevate dekaadide jooksul juurutatud tehnoloogiad ja disainisuunad.

Täpsema loetelu Cadillac-i tehnilistest uuendustest leiab siit.

Cadillac ja General Motors

1909. aastal ostis endine kindlustusagent William Crapo Durant kolmandal katsel Henry  ja tema poja Wilfried-i käest 4,75 miljoni dollari eest Cadillac Motor Car Company ja liitis selle temale kuuluva GM-ga. Leland ja tema poeg jätkasid Cadillac-i juhtimist kuni 1917. aastani. Cadillac-ist sai General Motors-is inseneri- ja disainerimõtte pioneer ning loomulikult oli Cadillac-i päralt kõrgeim positsioon kontserni markide hierarhias.

Vähetuntud on fakt, et aastal 1910 päästis Cadillac ja ennekõige Wlifried Leland, General Motors-i pankrotist. Nimelt oli Willy Durant oma korporatsiooni laiendamisega sedavõrd hoogu sattunud, et pangad ei tahtnud talle enam käibevahendeid laenata. Ainuke kasumlik divisjon General Motors-is oli Cadillac, sestap pöördusidki pankurid otse Cadillac-i juhtkonna poole. Kandvaks ideeks oli Cadillac-i säilitamine ja ülejäänud GM-i müümine nõuete katmiseks. Kuna Henry oli parasjagu välisreisil, aeti seda juttu pojaga. Mingitpidi suutis Wilfried veenda pankureid oma ideest loobuma ja edasine on juba ajalugu.

1933. aastal tutvustatud Aero-Dynamic Coupe oli oma voolavate joontega maailma autodisainis tooniandjaks kuni Teise Maailmasõjani.

Peale teist ilmasõda sai Cadillac palju kiitvat tähelepanu oma juurutatud disainisuundade eest millest märkimisväärseim oli hävitaja Lockheed P-38 “Lightning” topelt sabatüüridest inspireeritud nn. “sabauimede” või “tiibade” periood, mis sai alguse 1948. aastal, kulmineerus 1959. aastal ning hääbus 1965. aastaks.

Teine tähelepanuväärt disainielement olid nn. “Dagmar” puhvrid või lihtsalt Dagmars, mille disani alged ulatuvad sõjajärgsesse perioodi, mil puhvritele anti stiliseeritud suurtükimürsu kuju. Paljudele kangesti see meenutas populaarse telekarakteri Dagmari rinnapartiid. Aastatega muutusid need kujunduselemendid esistangel järjest imposantsemaks, kuni 1957. aastaks olid lisandunud ka mustast kummist koonusjad tipud. Järgmisel aastal olid elemendid vähem silmatorkavad ja kadusid 1959. aastaks sootuks.

1949. aastal omistati Cadillac-ile esmakordselt  väljastatav “Motor Trend”-i aasta auto tiitel. Ühtlasi ületas toodetud Cadillac-ide koguarv 25.novembril maagilise ühe miljoni piiri. Ka aastane tootmisarv oli esmakordselt suurem sajast tuhandest. 1968. aastaks oli aastane tootmisarv ületanud 200000 piiri.

Autode mõõdud ja mootorimahud kasvasid kuni seitsmekümnendateni, millele järgnes naftakriisidest ja keskkonnanõuetest tingituna märgatav tagasiminek. Kaheksakümnendate aastate madalseisule järgnes uus tõus üheksakümnendatel, tänu kaasajastatud mudelivalikule ja eesrindlikule tehnikale – Northstar mootoriga varustatud Cadillacid olid oma aja võimsaimad esiveolised autod.

Erinevalt paljudest teistest autotootjatest ei läinud Cadillac kaasa retrovaimustusega ning juurutas täiesti uue ühtse disainisuuna, mida kutustakse nimega “Art and Science”. Tänapäeva üha igavamas tänavapildis on Cadillac seeläbi selgelt eristuv ja kergelt äratuntav.

Cadillac on jõuliselt sisenenud ka premium markide võimsusele ja sportlikkusele suunatud turusegmenti, alistades näiteks edukalt BMW M5 tema enda poolt defineeritud autoklassis.

Uuenduslike tehnoloogiate arendamine pole ka tänasel päeval unarusse jäetud, aastal 2010 Los Angeles Design Challenge-i nimelisel kontestil osalenud neljaistmeline Cadillac Aera annab oma 454 kilose tühimassi ja suruõhumootori pakutava 1600 kilomeetrise autonoomsusega aimu autotööstuse tulevikusuundadest.

Kokkuvõtteks võib julgelt väita, et Cadillac kannab auga oma “Standard of The World” tiitlit ning on ainuke tõsiseltvõetav Ameerika Ühendriikide esindusauto.